Duitse auto-industrie ziet (eindelijk!) het nut in van elektrische auto’s

by admin

Elektrische auto’s zijn stil, efficiënt en hebben lage kosten per kilometer. Nadelen zijn er ook (nog): ze zijn duur (vooral de accu’s) , de actieradius laat wat te wensen over en het aantal oplaadpunten is zeer beperkt. Echter, aan al deze aspecten wordt volop gewerkt, overal ter wereld.  

Girsteren viel voor het eerst in Duitsland een Amerikaanse Tesla te bewonderen, een elektrische sportwagen die geruisloos in vier seconden van 0 tot 100 km/u optrekt. Die Tesla peperde het de Duitse autobouwers nog eens in: ze doen te weinig en ze zijn te laat. De Duitse auto-industrie heeft veel te lang geaarzeld met het ontwikkelen van zuinige en schone auto’s. Ze hield vast aan haar benzineverslindende en milieuvervuilende luxekarren. En de regering is iedere keer weer gezwicht voor haar lobby.

Nu komt de Duitse regering met plannen om het bouwen van elektro-auto’s aantrekkelijk te maken. Daarbij wil ze de autoconcerns er toe overhalen even veel schone energie aan te kopen als de door hen geproduceerde elektro-auto’s verbruiken. En met schone energie bedoelt de regering geen kernenergie.

In 2020 moeten er een miljoen elektrische auto’s over de Duitse wegen rijden, en in 2030 vijf miljoen.

Persoonlijk denk ik dat tegen die tijd veel meer elektrische auto’s rondrijden. Heeft de Nederlandse regering al zo’n ontwikkelplan “elektromobiliteit” liggen?

3 Reacties op “Duitse auto-industrie ziet (eindelijk!) het nut in van elektrische auto’s”

  1. Go elektrische auto!

    Ik ga er ook één overwegen als volgende lease-auto! Dit is de toekomst.

  2. Mooie site!

    Wat mij echt verbaast is hoe weinig en als ze het al doen hoe halfslachtig de nederlandse regering dergelijke zaken promoot.

    Waar ik onlangs achter kwam is dat de bijtelling (corrigeer me als ik fout zit) op electrische auto’s voor zakelijk gebruik gewoon 14% is. Als je dan nagaat dat een electrische auto gemakkelijk 4x duurder is dan het benzine equivalent is niet verbazingwekkend dat een electrische auto voorals nog niet door zakelijke rijders (die ook prive rijden) wordt geadopteerd.

    Als de bijtelling naar 0% gaat, hoeft de overheid verder heel weinig te doen. Je zult zien dat dan opeens veel mensen zakelijk electrisch gaan rijden. De infrastructuur (oplaad punten) komen dan vanzelf beetje bij beetje.

  3. Helemaal eens, Edwin!

    Je kunt wel van de gemiddelde consument verwachten dat ze allemaal hun beste milieubeentje voorzetten, maar ‘in the end’ is het toch het financiële argument dat het zwaarste weegt. Laat dat nu precies de knop zijn waar de overheid aan kan draaien.

    Bijtelling op 0% voor elektrische auto’s zou een hele goede stimulans zijn.

Leave a Reply