Groene Tips van KPN
by berendKPN heeft haar website uitgebreid met Groene Tips: tips om thuis met simpele maatregelen het energieverbruik terug te brengen.
Tijdens het lezen van de tips moest ik even terugdenken aan een akkefietje dat ik een tijdje geleden met KPN had.
Een paar maanden geleden belde er een verkoper van KPN aan met een aanbod om over te stappen naar Internet+Bellen via het nieuwe glasvezelnetwerk dat KPN in Apeldoorn uitgerold had. Uiteraard met een nieuw modem. We internetten via ADSL en telefoneren doen we via de oude vertrouwde (en dure) analoge lijn.
Op mijn vraag wat het stroomverbruik van het modem is, moest de KPN-jas het antwoord schuldig blijven. Niet erg, je kunt niet alles weten.
Maar hij viel door de mand toen ik wilde weten of ik telefonisch bereikbaar zou blijven indien het modem uitgezet wordt. Want dat is wat we nu ook doen: ’s nachts, overdag op dagen wanneer we beiden werken, gedurende vakantie, of gewoon waneer we niet op internet hoeven: het modem staat dan uit. Ik gok dat het modem gemiddeld zo’n 6 uur per dag aanstaat. Dus 18 uur per dag niet. Na opstarten van het ADSL-modem hebben we binnen één minuut een internetverbinding, dat werkt prima.
Enfin, de verkoper verzekerde dat ik telefonisch bereikbaar zou blijven, óók bij uitgeschakeld modem. Heb toen een handtekening gezet (het was tenslotte een aantrekkelijke aanbieding), maar het zat me toch niet helemaal lekker. Om alle twijfel weg te nemen de KPN glasvezelhelpdesk gebeld en die bevestigde ogenblikkelijk mijn vermoeden: modem uit = telefonisch onbereikbaar. Meteen de overeenkomst laten ontbinden, dat was gelukkig geen probleem.
Terug naar de Groene Tips van KPN, die sinds kort op hun website zijn toegevoegd. Zo is o.a. te lezen:
KPN heeft grote groene ambities. We maken ons bijvoorbeeld sterk voor producten die zo min mogelijk energie gebruiken. Zo besparen we ook energie bij u thuis.
En dan een lijstje tips om het energiegebruik terug te dringen.
KPN’s Tip #7: Gaat u op vakantie? U kunt uw modem en tv tuner gewoon uitzetten.
Op zich een goeie tip: uitzetten van apparatuur uitzetten wanneer deze niet gebruikt worden bespaart veel energie.
Maar blijkbaar vindt KPN uitzetten van communicatie-apparatuur pas zinvol is bij zeer langdurige afwezigheid.
Dat modems met uitzondering van een vakantieperiode 24/7 aanstaan, terwijl internet -in ons geval- slechts hooguit 25% van de tijd gebruik wordt, vindt KPN misschien wel energievespilling, maar ze hebben er -bij bellen via internet- geen oplossing voor. En dus ook geen tip, behalve opzeggen van de analoge telefoonlijn.
Analoge vaste telefonie zal uiteindelijk toch wel het veld ruimen.
We hebben ook mobieltjes dus bereikbaar zijn we wel, maar toch kijk ik de ontwikkelingen nog even aan voordat ik de vaste lijn opzeg.
Ook het kastje van de UPC voor de TV gebruikt behoorlijk wat stroom in het begin op stand-by 27 watt. Er is nu een up-date geweest om hem zuiniger te maken (Nog niet gemeten)maar uitzetten (aan de achterkant zit een schakelaar) loont zeker. Goed om aan dit soort apparaten te denken!