Nederlandse Energie Maatschappij: € 1.020.000 boete wegens misleiding

by berend

Al jaren regent het klachten over de dubieuze klantenwervingsmethoden van de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM). Ook op internet, waar in diverse fora de NEM van misleiding wordt beticht. O.a. in het forum van TROS Radar loopt een eindeloos lang NEM-klachtentopic.

Naar aanleiding van de grote hoeveelheid klachten die bij Consuwijzer over de NEM binnenkwamen, heeft de Consumentenautoriteit de Nederlandse Energie Maatschappij boetes opgelegd van in totaal 1.020.000 euro. De boetes zijn opgelegd voor misleidende telefonische werving.
Hoofdreden van de opgelegde boete klachten is dat de NEM zich structureel niet hield aan alle regels die gelden bij telemarketing. Zo werd aan het begin van het gesprek de naam van het bedrijf niet genoemd, werd niet gezegd dat men uit was op nieuwe klanten en werden misleidende mededelingen gedaan over de kosten.

De NEM heeft in betrekkelijk korte tijd ruim 550.000 klanten geworven, waarvan er een groot aantal -nu officieel- ingeluisd zijn. Ik ben verbaasd dat er nu pas boetes opgelegd worden. Er gaat bij iedere energieleverancier wel eens wat mis, maar de NEM spande wat dat betreft absoluut de kroon.

Een tijdje terug huurde de NEM bn-ers als Natasja Froger, Maurice de Hond en Frans Bauer in om betrouwbaarheid te pretenderen. Nu probeert deze leugenachtige energieleverancier klanten te werven via een samenwerking met de KNVB met als welkoms’bonus’ toegangskaartjes voor tweederangs EK-kwalificatiewedstrijden.

De NEM heeft bezwaar aangetekend tegen het besluit. Indien de boete gehandhaafd blijft (ik zeg: doen!) zal het boetebedrag opgehoest moeten worden: per klant zo’n €1,80.
Maar de vraag is of NEM dat geld wel heeft: de uitbundige marketing waar NEM zich vab bedient kost miljoenen. Het is goed mogelijk dat het bedrijf verkocht zal worden. NEM heeft al een samenwerkingsverband met het Deense Dong die elektriciteit en gas aan NEM levert èn de administratieve taken voor NEM verzorgt. Een complete overname is dan een niet al te grote stap meer. Maar moet je een bedrijf dat officieel met misleiding in verband gebracht wordt wel willen overnemen?

Bron: www.consuwijzer.nl

3 Reacties op “Nederlandse Energie Maatschappij: € 1.020.000 boete wegens misleiding”

  1. Nederlandse Energie Maatschappij (NEM, NLE), NLEnergie, or whatever names they are known by, this company has no sense of house to deal with customers. In fact it doesn’t give a damn about anyone, once it is able to lure people by way of dubious commercials, which are, sadly enough, also supported by the Dutch celebrities. NLEnergie staffs call you everyday until they can trap you, but after that the charges and bills start coming in like crazy, that too already from the first month.
    In my case, I was paying just under 60 Euro per month for both gas and electricity for two years (with WoonEnergie/Centrica). As I was free to change my energy provider with just a month’s notice, I stupidly fell prey to this dodgy NLEnergie. They promised that they would be the cheapest let alone cheaper than my previous provider, but when I saw the first month’s bill it was already 78 Euro for my 34 sq. meters flat (where most of the time there is no one home to use excessive gas/electricity). So, I naturally became furious, and I told them it is pure cheating, and I don’t want to honour the contract. First, they just don’t answer at all, but when I sent several letters and emails, they had absolutely no sense of customer care. What was bizarre enough was that they even said my previous energy provider charging 60 euro a month couldn’t be true, while I had sent them the actual bill. So ridiculous they are, the NLEnergie staffs!
    In January 2012, I was moving to another bigger flat, and I told them that the supply has to stop for good, which they did from 20 January. I had paid all the months even when I was arguing with them for their cheating.
    To my shock, I got ‘incasso’ (collection) letters from Flanderijn & van Eck, asking me to pay nearly 500 euro within 3 days (though the letter arrived 10 days after they had put the date on it). As I don’t even know what the charges are for, I demanded to know that details, but so far the only thing I have got is a copy of the email that I was sent to me as an explanation of their charges, which was purely bullsh**, and that’s it. In this letter of Flanderijn & van Eck, one line of text was added: If you fail to pay urgently, we will file a court case against you (AND I am desparetely wondering what I can do!!!!!!).
    It seems businesses, especially the dodgy ones like NLEnergie in this country can play God (and of course the ‘incasso’ agencies like Flanderijn & van Eck are the actual Gods). There is no rights for an ordinary customer at all, I mean, as I noted, even basic rights to information can be denied. What can be more shocking than this? BUT I am wondering since so may people are complaining about this NLEngergie, is there no way to boycott this company completely. Is there no government agency or newspapers looking into such a anger spreading across Internet like wildfire?

  2. Oh my goodness! Incredible article dude! Thanks, However I am having issues with your RSS.
    I don’t know why I cannot subscribe to it. Is there anybody else getting the same RSS problems? Anyone that knows the answer will you kindly respond? Thanks!!

  3. I’ve read some just right stuff here. Definitely value bookmarking for revisiting.
    I surprise how much effort you set to make this
    type of great informative website.

    Feel free to visit my blog post: health care reform facts (Alica)

Leave a Reply