Zonne-energie in TROS Radar
by berendDe uitzending van TROS Radar van 2 mei was grotendeels gewijd aan zonne-energie, en dan met name salderings-perikelen. Op de tribune ontwaarde ik een bekende: de webmaster van polderpv.nl was in de studio uitgenodigd vanwege zijn bijdrage aan de redactie met achtergrondinformatie over de salderingsproblematiek.
Problemen met salderen (=vergoeden van aan het net teruggeleverde elektriciteit) was dus het onderwerp. Salderen met een ‘ouderwetse’, analoge draaischijfmeter gaat volautomatisch, zonder bemoeienis van de leverancier. De meter draait gewoon achteruit wanneer de productie hoger is dan het verbruik.
Bij een digitale meter met aparte telwerken voor verbruikte- en teruggeleverde energie geschied saldering meestal achteraf (vaak tegelijkertijd met de jaarafrekening) en ben je afhankelijk van de bereidwilligheid van de leverancier – ondanks dat die niks te willen hebben, want ze zijn gewoon verplicht te salderen. Echter, sommigen hebben er een handje van decentrale opwekkers te frusteren door uitbetaling van teruggeleverde energie doelbewust te vertragen. Maar wettelijk hebben ze geen poot om op te staan.
Zo kwam er in de uitzending onder andere een familie Koudijs voorbij (met een digitale meter) die van hun energieleverancier (Nuon) niets vergoed kreeg voor de teruggeleverde stroom, terwijl hun nettoverbruik ‘in de plus’ bleef.
Volgens de wet moet teruggeleverde stroom (3000 kWh met uitloop tot 5000 kWh) op de jaarafrekening worden ‘weggestreept’ met de verbruikte stroom, en zolang die aftreksom niet negatief uitkomt moet de leverancier gewoon de leveringsprijs (incl. BTW en energiebelasting) hanteren voor uitbetaling van teruggeleverde kWh’s. Overigens, in de praktijk werken de meeste leveranciers met een aparte creditnota voor het uitbetalen van teruggeleverde energie.
Ik heb het zelf ondervonden (heb ook een digitale meter); bij Nuon moet je er ieder jaar weer bovenop zitten om je geld te krijgen. Meerdere telefoontjes waren nodig, maar uiteindelijk (bij Nuon minimaal 8 weken) werd er wel uitbetaald. Ze kunnen er eenvoudigweg niet onderuit. Overigens, bij mijn huidige leverancier Greenchoice gaat het uitbetalen van teruggeleverde stroom veel soepeler: één e-mailtje met de stand van het teruglevertelwerk is voldoende.
Waarom de familie Koudijs zo veel problemen heeft met het laten uitbetalen van die teruggeleverde kilowatturen door Nuon is mij in de uitzending niet duidelijk geworden. Een uitleg van een deskundige (PolderPV!) of Nuon had dit kunnen verhelderen.
De uitzending staat inmiddels online, hij is hier terug te kijken.
Tenslotte nog een opmerking in de richting van de familie Koudijs: u mag dan tot nu toe van Nuon geen vergoeding hebben gekregen voor de teruggeleverde stroom, dat is nog geen reden om de zonnepanelen op uw dak maar te laten verstoffen! In een close-up was te zien dat de de panelen aan de onderzijde bedekt waren met een laag opgehoopt zand/vuil, die flink opbrengstbelemmerend kan werken. Foei! 😉
Dus, beste familie Koudijs, hup het dak op en schoonboenen die paneeltjes. 🙂
Hoi Berend
Dank voor je heldere stuk.
Ik heb wel een vermoeden wat er loos is, die digitale meter is geïnstalleerd en volgens mij hebben ze zich domweg “vergeten aan te melden bij de netbeheerder” dat ze zonnepanelen hadden. Best mogelijk dat er niks is verteld dat dat zogenaamd “noodzakelijk” zou zijn (lees hier ook: continue discriminatie tussen “gelijksoortige stroomklanten”. Zou een heftige procedure bij de NMa waard zijn om eindelijk eens keiharde besluiten op papier over te krijgen. Moet die familie wel zelf doen). Netbeheerder weet [zogenaamd?] van niks, dus er valt ook niks aan rare extra meterstanden “door te geven aan de leverancier”. Resultaat: niets, nada. Niemand weet iets, dus: grote stilte. Meeste mensen snappen geen bal van “het metergebeuren”. En ze gaan er ook niet achteraan…
Zeer uitgebreide analyse van de uitzending inmiddels gepubliceerd op m’n site:
http://www.polderpv.nl/2mei2011_TROS_Radar.htm
Het blijft prutsen in NEEderland.