Meterkolder met Liander
by berendVanmorgen ging de deurbel. Aan de deur een jongen met een Liander-jas aan. Liander is de netbeheerder in ons gebied. Het gesprek verliep ongeveer als volgt:
Liander: ‘Goedemorgen meneer, de gasleiding naar uw meter moet vervangen worden, de werkzaamheden zullen één dag in beslag nemen en daar kom ik een afspraak voor maken. En o ja, uw meters zullen dan ook meteen kostenloos vervangen worden, dus de meterkast moet dan ontruimd zijn.’
Ik: ‘En wat voor meters gaan hier dan geplaatst worden?’
Liander: ‘Slimme meters meneer, dan bent u voorbereid op de toekomst.’
Ik: ‘Zolang het niet verplicht is, komen hier in huis geen slimme meters. Bovendien, de gasmeter is een paar jaar geleden nog vervangen, daar is nog geen 5000 m3 doorheen gegaan.’
Liander: ‘Mag ik even in de meterkast kijken?’
‘Natuurlijk’
Liander: ‘De slimme meter is nog niet verplicht en mag u weigeren meneer, geen probleem. Maar wacht even, ik zie uw adres niet op mijn lijst staan… is Nuon niet uw leverancier?’
Ik: ‘Nee, ik ben al een paar jaar weg bij Nuon, mijn huidige leverancier is Greenchoice.’
Liander: ‘O sorry, dan is de leidingvervanging niet op u van toepassing.’
Ik: ‘Als ik bij Nuon had gezeten, dan was ik wèl in aanmerking gekomen voor de gasleiding- en metervervanging?’
Liander: ‘Ja, dan wel.’
Ik: ‘Maar Liander is toch de netbeheerder? Die bepaalt toch of, en zo ja wanneer leidingen vervangen moeten worden? Nuon heeft daar toch helemaal niks mee te maken?’
Liander: ‘…’
Ik: ‘Goedendag nog.’
Vaag verhaal. Ik weet dat in mijn wijk een project gestart wordt voor het vervangen van gasleidingen (schijnt inderdaad nodig te zijn), maar waarom haalt Liander Nuon erbij? Geeft Nuon opdracht aan Liander voor de leidingvervanging, en worden de leidingen bij ons pas aangepakt als Greenchoice bij Liander aan de bel trekt? Lijkt mij een vreemde gang van zaken.
En waarom meteen ook de meters vervangen? Ik krijg het gevoel dat Nuon via de netbeheerder op slinkse wijze de energiemeters bij haar klanten wil vervangen door op afstand uit te lezen “slimme meters”. En die wil ik niet. De huidige meters vind ik slim genoeg, ze zijn nog perfect af te lezen en ik kan ons energieverbruik er prima mee in de gaten houden.
Erger: Liander is verantwoordelijk voor aanleg, onderhoud en beheer van elektriciteits- en gasaansluitingen, niet Nuon of welke leverancier dan ook.
Vreemd verhaal! Daar zou ik – a la Keuringsdienst van Waarde, kassa, PolderPV / zonnigtype – meer van willen weten! Ik hoop niet dat het is wat het nu wel lijkt
Berend: s.v.p. als de sodemieter maken dat je dit zo nauwkeurig mogelijk meldt aan Consuwijzer. Hier lijken byzonder merkwaardige verbanden op te doemen tussen een energieboer (Vattenfall, NUON bestaat de facto niet meer, naam wordt alleen maar aangehouden om geen klanten af te schrikken), en een netbeheerder die formeel al lang van die holding volledig is losgesneden en die HELEMAAL NIETS meer te maken mag hebben met dat bedrijf. En ZEKER NIET in opdracht van die energieboer mag handelen.
Dit riekt naar verboden handelspraktijken. Vandaar nogmaals uitdrukkelijk verzoek, melden s.v.p. (ik heb belangstelling voor kopie en evt. reactie van NMa/Consuwijzer, je weet me te vinden). Melden hier:
http://www.consuwijzer.nl/Hoe_dien_ik_een_klacht_in
Gaarne alles schriftelijk afhandelen, neem geen genoegen met telefonische reactie, heb je helemaal niets aan (dan staat er niks op papier namelijk, en kun je nergens meer op terug vallen).
Alvast dank!
NB: die ***smoes van leidingvervanging met koppel”verkoop” (lees: ongevraagde plaatsing) “sluwe meter” heb ik nu al voor de DERDE maal gehoord, op drie zeer verschillende lokaties, allemaal in … Liander gebied … Het lijkt wel georganiseerde colportage door Neer’lands grootste netbeheerder…
Wat doet iedereen toch moeilijk over die slimme meters.
Al sinds je telefoon in huis had kan KPN zien waar iedereen naar toe belt en door wie je word gebeld.
Ook een internet aansluiting heeft bijna een ieder in huis.
Daar kan de provider alles zien waar je naar toe surft en waar je heen mailt en van wie je mail ontvangt. ( is nog allemaal te lezen ook )
Digitale televisie, kunnen ze ook allemaal zien wat je kijkt of welke film je huurt.
Kabel Televisie en Glasvezel in huis ( FTTH ) is nog slimmer als die slimme electriciteits meters van NUON ( Liander ).
Auto’s hebben ook al ruim 15 jaar slimme computers aan boord, kunnen ook alles uitlezen.
Auto’s met navigatie / alarm installatie weten precies waar je bent geweest of waar je staat / rijd.
Camera’s langs de snelwegen / N-wegen, in veel steden op de toegangswegen / stoplichten / kruisingen.
Prachtig al die moderne snufjes.
Wat zeurt iedereen toch zeg.
Zelfs je pin pas waar je mee betaald !
Big Brother is watching you.
Gr, Voyager
Jammer dat Voyager’s website niet lijkt te bestaan.
Big Brother voor een select gezelschap, misschien?
Hallo,
Ik zal me even voorstellen: Mijn naam is Maurice Beerthuyzen en namens Liander volg ik de opmerkingen, klachten en tips van onze klanten op internet. Uiteraard kwam ik ook deze blog tegen. Ik ben intern nagegaan hoe een en ander in zijn werk gaat en kreeg van één van de collega’s, die verantwoordelijk is voor uitvoering, de volgende toelichting:
Citaat collega: ” Dat er een afhankelijkheid zou zijn m.b.t. de leverancier en adressenlijst is uiteraard niet waar. Volgens mij kennen wij dat soort gegevens niet eens. Ook de afhankelijkheid tussen leverancier en uit te voeren werkzaamheden is niet aanwezig. Wij zijn natuurlijk enkel verantwoordelijk voor het net. Niet voor niets de splitsing tussen netbeheerder en energieleverancier.
De persoon die bij deze klant geweest is, had dit natuurlijk nooit mogen en kunnen zeggen. Het raakt kant nog wal. Het relaas daarna op de weblog is het resultaat hiervan. Voor het saneren van aansluitingen of het net is geen afstemming met leveranciers.
In de instructiesessies wordt volgens mij goed aandacht besteed aan de communicatie richting de klant. Weet een monteur iets niet, dan kan altijd verwezen worden naar Liander.nl” /einde citaat
Ik hoop dat ik hiermee eventueel ontstane onrust of verbazing bij u weghaal. Mijn excuses voor de ontstane verwarring.
@Maurice:
Jouw beschrijving en die van je collega is de theorie en zo zou het in de praktijk ook moeten gaan. Leveranciers zouden geen enkele invloed mogen hebben op het werk van de netbeheerder.
Niettemin, die man aan mijn deur was van Liander en vroeg expliciet naar mijn energieleverancier. Ik had sterk de indruk dat de Liander-medewerker alleen o0p zoek was naar Nuon-klanten om afspraken te maken voor metervervanging. Deze praktijken zijn verboden.
Uw antwoord heeft mij geenszins gerustgesteld. Ik heb inmiddels een klacht bij Consuwijzer ingediend.
@Berend,
dank voor uw antwoord. Wij staan u en Consuwijzer graag te woord.
Succes met de verdere activiteiten op het gebied van zonne-energie. Een leuk en goed initiatief!
Beetje erg toevallig dat de eigenaar van deze blog ook een (nep?) liander man aan de deur krijgt? Komt natuurlijk heel erg goed uit.
Goedenavond,
ik heb vandaag een brief ontvangen dat ze 03 april tussen 08:00 uur en 10:00 komen om
de nieuwe slimme meter aan te sluiten..nou ik heb pas nieuwe ontvangen dus ik weet het niet …Lekker zo over de balk gooien het geld dat wisten ze toch ook eerder !!!!!